Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 7. března 2012 


1) KPE projednala případ neověřování informací a vydala k němu následující prohlášení, která dala k dispozici ČTK a serveru Mediažurnálu:

Prohlášení Komise pro etiku při Syndikátu novinářů ČR ze dne 7. března 2012

Komise pro etiku konstatuje, že se opakují případy, kdy média přebírají informace, aniž by ověřila důvěryhodnost zdrojů. Zvlášť znepokojující byl případ smyšlené krádeže, kterou jako první uveřejnily ParlamentníListy.cz. Další média pak tuto zprávu přejala bez jakéhokoli dalšího ověřování. Komise pro etiku upozorňuje, že zmíněný případ je v přímém rozporu s Etickým kodexem práce novinářů, jmenovitě s paragrafy 3/ e) považovat pomluvu, neprokázané obvinění, překroucení dokumentů, faktů a lži za nejzávažnější profesionální chyby; a 3/ h)…(novinář) nesmí vytvářet, ani ztvárňovat námět, který by podněcoval diskriminaci rasy, barvy pleti, náboženství, pohlaví, sexuální orientace, věku, národnosti.
Primární odpovědnost za šíření nepravdivé informace nesou ParlamentníListy.cz, což ovšem nezbavuje odpovědnosti další média, která informaci dále šířila.

Za Komisi pro etiku
Předseda SNČR Adam Černý
Předsedkyně KPR Barbora Osvaldová

Nová podání:
*Stížnost M. Hasíkové na zneužití jejího bytu, který byl nafotografován v její nepřítomnosti a fotografie byly posléze publikovány. Komise doporučuje, aby se stěžovatelka obrátila na redakce, kde fotografie vyšly a upozornila je na tuto skutečnost. Problém do kompetence KPE nespadá.

*Podání R. Kysely na Novinky.cz (rubrika Finance, otištěno dne 20.2.2012), internetový portál Seznam. Autor stížnosti uvádí, že uveřejněné informace o insolvenčním řízení jsou nepravdivé a novinář J. Ginter prokazuje neznalost insolvenčního zákona. Vzhledem k tomu, že Noviny.cz nikdy na žádosti KPE nereagovaly, bude osloven Ivo Lukačevič.

* Stížnost, že iDnes.cz zveřejnila fotografii zkrvavených zápasících psů v Pákistánu a zařadila ji mezi nejhodnotnější fotografie – bude kontaktována redakce.

* Na KPE se obrátil ředitel Krajského úřadu z Ústí. Úřad žádal severočeskou redakci MF Dnes o zveřejnění odpovědi. Ve věci bude dotázána redakce MFDnes.

* Podání Sylvie Martiny Malíkové – stěžuje si na článek v INFO novinách z února 2012, kde byl uveřejněn materiál s titulkem Malíková nedá pokoj. Článek údajně poškozuje ji i její rodinu. Bude dotázána redakce.
Řešená podání:
* Podání Jany Polachové, která se táže, zda je správné, že okresní noviny otisknou celý článek opsaný z časopisu Týden. Komise konstatuje, že pokud byl článek otištěn bez vědomí či souhlasu autora, jde o etický prohřešek. Je však potřeba zjistit, zda autor nedal k přetištění svolení. Pokud se takto otiskne text odjinud, má u něj být informace, odkud je přetištěn a kdo je jeho původním autorem.

* Stížnost na Deník.cz, že není regulována vulgární diskuse pod Názory, i když redakce zveřejnila svůj kodex. KPE se obrátila s dotazem na redakci. Zatím bez odezvy.

* Podání Jana Vejvalky na Novinky.cz, kde byla zveřejněna 12. ledna 2012 reportáž o stavebnici Merkur, kde reportérka v žertu na závěr ukradla kousek zmíněné stavebnice. Komise se na Novinky.cz obrátila, nicméně upozorňuje, že tento server na dotazy nereaguje (jak se o tom ostatně přesvědčil i stěžovatel). Úkol trvá.

* Stížnost Jana Kopala prostřednictvím právní kanceláře Mgr. Nacherové, že byl v časopise Reflex označen za „nácka“. Materiál byl k vyjádření poslán šéfredaktoru Reflexu. Úkol trvá.

*Stížnost Mgr. Tomáše Mozgy (Dialog centrum Masarykova univerzita) na článek „Kvalitní šumavské smrky sežral kůrovec. Je třeba zasáhnout, míní odborníci“ (vyšlo na iDnes.cz dne 13. října). Materiál převzal kolega Čermák. Úkol trvá.
* Stížnost na týdeník Region Podbořanska, kde podle stěžovatele bylo poškozeno jeho jméno. Region Podbořanska KPE oslovila, odpověď zatím nepřišla. Úkol trvá.
*Stížnost na porušení novinářské etiky a podezření na rasismus zveřejněním článku v Ústeckém deníku s názvem „Chcete koupit nádraží? V Ústí ho prodávají!“ Byla dotázána redakce. Zatím bez odpovědi. Bude opět urgováno.

* Otmar Homolka žádá o stanovisko k materiálu Okénko Karlovaráka, který publikoval Karlovarský deník. Podle stěžovatele jde o placenou inzerci. Otázka pro komisi zní, zda takový článek lze publikovat jako inzerci, navíc anonymně. K materiálu byla dotázána redakce. Odpověď stále nepřišla. Otmar Homolka žádá dalším mailem komisi, aby v tomto případě vydala stanovisko. Pokud nepřijde z redakce odpověď, KPE rozhodne v dubnu sama.


Příští schůze se bude konat 18. dubna 2012 od 18 hodin na FSV UK.
Zapsala B. Osvaldová

